Seria Eanos-xx | typ 415W


23 września 2019: Czteroosiowy wagon węglarka serii Eanos-xx, typu 415W (EVN: 31 51 5377 690-3) stoi w składzie pociągu towarowego na stacji Kielce Herbskie.

31 RIV MC
51 PL-PKPC
5377 690-3
Eanos-xx

W nazwie serii: -xx (Litery o znaczeniu wewnętrznym obowiązujące w PKP, które umieszcza się je po myślniku. Oznaczają wagon wyposażony w kompozytowe wstawki hamulcowe typu LL).

Czteroosiowy wagon węglarka budowy normalnej typu 415W, rodzaju E przeznaczony jest do przewozu węgla, kruszywa, piasku, rudy oraz innych materiałów w stanie sypkim, niewrażliwych na warunki atmosferyczne. Wagon przystosowany jest także do przewozu ładunków sztukowych.

Wagony 415W były produkowane przez Zastal-Wagony w Zielonej Górze w latach 1989-1998. Węglarki tego typu były pierwszymi węglarkami o nacisku na oś 22,5 t, które wyprodukowano w Polsce. Pierwsze trzy prototypowe egzemplarze zostały wykonane w 1989 roku. Konstrukcja wagonu została opracowana przez OBRPS (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych, dawne CBK PTK) w Poznaniu w 1986 roku. Po przeprowadzeniu badań i prób oraz wprowadzeniu szeregu zmian, węglarka została skierowana do produkcji. W okresie od 1994 do 1998 roku, Zastal-Wagony zbudował 1270 sztuk wagonów typu 415W, które zostały kupione przez PKP1.

Zakres numerów: 537 6503 - 537 7828 (PKP Cargo).2

Charakterystyka wagonu typu 415W1,2:
Masa własna (konstrukcyjna): 24,5 t
Ładowność max: 65,5 t
Powierzchnia ładunkowa: 39,4 m²
Pojemność (objętość) użytkowa (ładunkowa): 82,5 m³
Szerokość ładunkowa: 2 720 mm
Szerokość wagonu: 3 000 mm
Długość całkowita: 15 740 mm
Długość ładunkowa: 14 500 mm
Wysokość ładunkowa: 2 095 mm
Wysokość podłogi od główki szyny: 1 235 mm
Wysokość wagonu od główki szyny (całkowita): 3 330 mm
Typ wózka: 3TNa (standard Y25Ls2d)
Rozstaw osi: 1 800 mm (wózka)
Rozstaw osi czopów skrętu: 10 700 mm
Średnica kół: 920 mm
4 drzwi boczne stalowe konstrukcji spawanej: szerokość drzwi: 1 800 mm, wysokość: 1 800 mm
Rodzaj podłogi: stalowa o grubości 6 mm
Pudło i ostoja: konstrukcja spawana z blach i profili stalowych. Poszycie ścian w dolnej części do wysokości 295 mm wykonane z blach grubości 6 mm, w górnej 4 mm
Hamulec pneumatyczny systemu Oerlikon O-GP z zaworem rozrządczym ESt3f/HBG-300
Hamulec ręczny uruchamiany pokrętłem
Nastawiacz klocków hamulcowych SAB DRV2A-600
Masa hamująca hamulca ręcznego: 20 t
Siła mocująca: 20 kN
Max obciążenie dla ruchu S - 100 km/h: 66 t (D)
Nacisk zestawu kołowego na szyny: 22,5 t
Maksymalna prędkość próżnego wagonu: 120 km/h
Minimalny promień łuku toru: 35 m
_________________
1. 415W. https://pl.wikipedia.org/wiki/415W
2. Katalog wagonów PKP Cargo S.A., Warszawa 2018 str. 43

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022