Pm2-34


28 marca 2013: Parowóz Pm2-34 stoi na terenie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Parowóz, który obecnie posiada oznaczenie Pm2-34, został wyprodukowany przez berlińską fabrykę Maschinenbau-Actien-Gesellschaft (BMAG), dawniej L. Schwartzkopff w 1936 roku (numer fabryczny parowozu: 10629). Był jednym z 298 znormalizowanych parowozów pośpiesznych typu 03 (03 001–298), wyprodukowanych w okresie od 1930 do 1938 roku. Po opuszczeniu fabryki otrzymał oznaczenie DRB: 03 273 i został przekazany na stan kolei niemieckich DRG (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft), gdzie prowadził pociągi pośpieszne. Po zakończeniu II Wojny Światowej, w ramach tzw. reparacji wojennych, został przekazany na inwentarz PKP wraz z 34 innymi parowozami typu 03. Parowozy otrzymały w Polsce nowe oznaczenie serii PKP: Pm2. Parowozy serii Pm2 stacjonowały w Polsce w parowozowniach: Poznań Osobowa, Bydgoszcz Główna, Iława, Toruń i Olsztyn1,2.

Parowóz Pm2-34 jeździł w Polsce z tendrem 34D44. Parowóz został wycofany z eksploatacji w lipcu 1977 roku. W sezonie zimowym 1977/1978 stał jako grzejka w lokomotywowni Karsznice. Został skreślony ze stanu PKP w dniu 22 listopada 1978 roku. Dzięki kolejarzom z Lokomotywowni Bydgoszcz Główna został wyremontowany i ustawiony jako pomnik techniki na terenie stacji Bydgoszcz Główna. W 1995 roku parowóz przewieziono z Bydgoszczy na teren Muzeum Kolejnictwa, gdzie stoi do chwili obecnej. Parowóz Pm2-34 jest jedynym parowozem tej serii, który znajduje się na terenie Polskie. Wszystkie pozostałe parowozy Pm2 zostały zezłomowane1,2.

Parowozy typu 03 były produkowane nie tylko w fabryce BMAG, ale także przez Borsig Lokomotiv-Werke GmbH (Berlin-Hennigsdorf), Friedrich Krupp AG Lokomotivfabrik (Essen) i Henschel &Sohn (Kassel)1.

Charakterystyka techniczna parowozu Pm2:1,3
Układ osi: 2’C1’
Prędkość maksymalna: 130 km/godz. (03 001-122 początkowo 120 km/godz), cofanie 50 km/godz
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)
Maksymalna siła pociągowa: 11 500 kG
Średnica kół zestawów kołowych: 1000/2000/1250 mm
Zapas wody/węgla: 34 m³/10 t
Masa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem: 173 800 kg
Hamulce: automatyczny jednokomorowy hamulec pneumatyczny typu Knorr do 03 162. Kopuły i wózki z jednej strony od 03 163. Koła kopułowe hamowane z obu stron, a zestaw kół ciągniętych hamowany z jednej strony
Długość parowozu: 15 100 mm
Długość z tendrem: 23 905 mm
Wysokość parowozu: 4 550 mm
________________
1. Lokomotywa parowa Pm2-34. Dostępny w Internecie w https://www.stacjamuzeum.pl/pl.lokomotywa_parowa_pm2_34.html. Dostęp: 12.05.2020.
2. Pm2-34. Dostępny w Internecie w http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=pm2-34. Dostęp: 12.05.2020.
3. DR-Baureihe 03. Dostępny w Internecie w https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_03. Dostęp: 12.05.2020.

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022