OKo1-3


28 marca 2013: Tendrzak OKo1-3 stoi na terenie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Parowóz OKo1-3 został przekazany na stan PKP w sierpniu 1945 roku, w ramach tzw. reparacji wojennych. Wraz z nim przekazano 29 parowozów tego typu. Wcześniej były to parowozy należące do kolei pruskich i niemieckich (KPEV, DRG, DRB), gdzie nosiły oznaczenie T18, a następnie 78.0–5. Parowozy otrzymały w Polsce oznaczenie serii OKo1. PKP przydzieliła parowozy serii OKo1 na stan DOKP Poznań i Szczecin. Parowozy stacjonowały na terenie parowozowni: Poznań Osobowa, Szczecin Gł, Leszno, Gniezno, Głogów, Zbąszynek, Zielona Góra i Jarocin1.

Parowóz T18 był przeznaczony do prowadzenia pociągów pasażerskich pomiędzy stacjami, na których nie było możliwości obrotu lokomotyw kominem w kierunku jazdy. Tendrzaki T18, których konstrukcja oparta została o koncepcję inż. Roberta Garbe’a, były produkowane w latach 1912-1927 przez zakłady Vulcan-Werke Hamburg und Stettin AG, Henschel & Sohn w Kassel oraz zakłady Société Franco-Belge, La Croyère. W sumie wyprodukowano 534 parowozy tego typu1,3.

Do chwili obecnej przetrwało pięć parowozów typu T183:
78 009 - Dresden Transport Museum, Niemcy
OKo1-3 - Stacja Muzeum, Warszawa
78 246 - Deutschen Dampflokomotiv-Museum, Niemcy
78 468 - własność miasta Oberhausen, Niemcy. Czynny: Emscher Park Eisenbahn Gesellschaft
78 510 - DB Museum - Nuremberg Transport Museum, Niemcy.

Parowóz OKo1-3 został wyprodukowany przez zakłady Vulcan-Werke Hamburg und Stettin AG w Szczecinie w 1920 roku (numer fabryczny 3610). W trakcie eksploatacji przez koleje niemieckie, parowóz nosił oznaczenie: Essen 8428 (Preußische Staatseisenbahnen tzw. KPEV), a od 1925 roku 78 189 (DRG, a od 1937 DRB). Pierwszym przydziałem parowozu w Polsce była parowozownia MD Szczecin Gł. Kolejne przydziały to MD Leszno i MD Jarocin, gdzie parowóz został wycofany z eksploatacji, a następnie skreślony z inwentarza we wrześniu 1972 roku. W tym samym miesiącu OKo1-3 przewieziono do Warszawy i ustawiono jako eksponat na terenie Muzeum Kolejnictwa2.
__________________
1. Lokomotywa parowa OKo1-3. Dostępny w Internecie w https://www.stacjamuzeum.pl/pl.lokomotywa_parowa_oko1_3.html. Dostęp: 27.05.2020.
2. OKo1-3. Dostępny w Internecie w http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=oko1-3. Dostęp: 27.05.2020.
3. Prussian T 18. Dostępny w Internecie w https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_T_18. Dostęp: 27.05.2020.

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022