OKa1-1


28 marca 2013: Tendrzak OKa1-1 stoi na terenie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Tendrzak OKa1-1 to jeden z 20 parowozów serii Tk, które zostały zakupione przez koleje łotewskie (LVD) w Lokomotivfabrik Essen, należącej do Friedrich Krupp AG (1928-34). Parowozy zostały przystosowane do prześwitu 1524 mm, ale z możliwością wymiany zestawów kołowych do prześwitu 1435 mm. Cechą charakterystyczną tych parowozów była pojedyncza oś napędna. Parowozy były przeznaczone do obsługi pociągów, składających się z 2-3 wagonów. Na Łotwie stanowiły alternatywę dla wagonów motorowych. Na terenie Polski, po zakończeniu II Wojny Światowej, znalazły się dwa parowozy serii Tk. Jeden z nich, któremu zmieniono oznaczenie na OKa1, jest obecnie eksponatem na terenie Stacji Muzeum. Drugim był parowóz TKa242 (ex. Tk 242).1,2

Parowóz OKa1-1 został wyprodukowany w 1931 roku (numer fabryczny 1197). Na Łotwie otrzymał oznaczenie Tk 235. Po zajęciu krajów nadbałtyckich przez Niemcy, parowóz został przejęty przez DRB w 1944 roku i przydzielony do Reichsbahndirektion Oppeln (Opole). Po przejęciu tendrzaka przez PKP został przydzielony do MD Łazy (od stycznia 1945). Przez kilka miesięcy był na stanie MD Fosowskie (28.05.1950 - 01.02.1951), po czym powrócił do Łaz, gdzie pracował aż do czasu skreślenia z inwentarza (22.03.1969).1,2

Na terenie stacji rozrządowej Łazy, tendrzak obsługiwał pociąg służbowy. Z jednym wagonem rozwoził pracowników pomiędzy I i V posterunkiem, przez co nazywany był "tramwajem". Niektórzy maszyniści nazywali parowóz "Helenką".1,3

Przez kilka następnych lat, odstawiony tendrzak rdzewiał na terenie lokomotywowni w Tarnowskich Górach. Po renowacji w ZNTK Oleśnica, został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie we wrześniu 1973 roku.2

Charakterystyka techniczna parowozu OKa1 (seria Tk)1:
Układ osi: 1A1’
Prędkość maksymalna: 75 km/h
Nadciśnienie pary w kotle: 1,4 MPa (14 at)
Średnica kół zestawów kołowych: 1050/1500/1050 mm
Zapas wody/węgla: 3,3 m³/ 1,7 t
Masa w stanie służbowym: 37 200 kg
Długość ze zderzakami: 9 425 mm
____________________
1. Lokomotywa parowa OKa1-1. Dostępny w Internecie w https://www.stacjamuzeum.pl/pl.lokomotywa_parowa_oka1_1.html. Dostęp: 14.05.2020.
2. OKa1-1. Dostępny w Internecie w http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=oka1-1. Dostęp: 14.05.2020.
3. OKa1 zwany tramwajem. Dostępny w Internecie w https://torowy.blogspot.com/2013/03/oka1-zwany-tramwajem.html. Dostęp: 15.05.2020.

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022