SM15-17


28 marca 2013: Lokomotywa spalinowa SM15-17 stoi na terenie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Lokomotywa została wyprodukowana w w 1965 roku (numer fabryczny: 7060). SM15-17 była eksploatowana w DOKP Kraków w lokomotywowni Kraków Płaszów. Została skreślona z stanu 31 stycznia 1977 roku.

Lokomotywa spalinowa SM15-017 była produkowana przez Fabrykę Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie latach 1963-67, na licencji lokomotywy ТГМ3 (TGM3) zakupionej w 1963 roku w ZSRR. W sumie wyprodukowano 55 egzemplarzy tych lokomotyw, w tym 25 dla PKP, a pozostałe dla przemysłu (oznaczenie Ls750H, 12D). Ponieważ zespól napędowy lokomotywy był awaryjny, a charakterystyka trakcyjna pojazdu pozostawiała wiele do życzenie, więc po kilku latach jej eksploatacji podjęto decyzję o stopniowym wycofaniu SM15 ze eksploatacji. Ostatnia lokomotywa SM15 zakończyła służbę na sieci PKP w 1977 roku1.

Na terenie Polski, oprócz SM15-17, przetrwała jeszcze jedna lokomotywa tej serii (SM15-22). SM15-22 stoi jako pomnik techniki u zbiegu ulic Styczyńskiego i Pokoju w Tarnowskich Górach, w pobliżu Zespołu Szkół Techniczno-Usługowych. (Kolejówki).
________________
1. Lokomotywa spalinowa SM15-017. Dostępny w Internecie w https://stacjamuzeum.pl/pl.lokomotywa_spalinowa_sm15_017.html. Dostęp: 14.04.2020.

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022