Pt47-104


28 marca 2013: Parowóz Pt47-104 stoi na terenie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Parowóz Pt47-104 został wyprodukowany przez Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań w 1949 roku (numer fabryczny 1302). Konstrukcja parowozu Pt47 jest rozwinięciem konstrukcji parowozu Pt31, który został zaprojektowany w okresie międzywojennym w Fabloku przez zespół inż. Kazimierza Zembrzuskiego1.

Po wyprodukowaniu, parowóz został przekazany na stan MD Poznań Gł. Osobowa, gdzie rozpoczął służbę 4 marca 1949 roku. W okresie swojej 40-letniej eksploatacji parowóz pełnił służbę w MD Poznań Gł. Osobowa, MD Zielona Góra, MD Bydgoszcz Gł., MD Toruń Kluczyki, MD Lublin, MD Skarżysko Kamienna, MD Rozwadów. Pt47-104 został wycofany z eksploatacji w maju 1988 roku, a rok później skreślony ze stanu w MD Lublin. 27 maja 1989 roku parowóz został przetransportowany na teren stacji Zarzeka. Stacja Zarzeka, zlokalizowana na linii 7, w odległości około 400 metrów od przystanku Skoki-Borowa, była wtedy wykorzystywana jako stacja postojowa dla rezerwowych parowozów. Po pewnym czasie parowóz został przeciągnięty na teren Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie stoi do chwili obecnej2.
__________________
1. Lokomotywa parowa Pt47-104. Dostępny w Internecie w https://www.stacjamuzeum.pl/pl.lokomotywa_parowa_pt47_104.html. Dostęp: 9.04.2020.
2. Pt47-104. Dostępny w Internecie w http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=pt47-104. Dostęp: 9.04.2020.

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022