OKl27-26


28 marca 2013: Parowóz (tendrzak) OKl27-26 stoi na terenie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Parowóz (tendrzak) OKl27-26 został wyprodukowany w zakładach H.Cegielski Spółka Akcyjna w Poznaniu w 1931 roku (numer fabryczny 223). OKl27-26 nosił poprzednio oznaczenie OKl27-61. Parowóz zakończył służbę w lokomotywowni Białystok. Został skreślony ze stanu 22 listopada 1978 roku1.


Parowóz serii OKl27 został skonstruowany przez grupę polskich inżynierów (Stanisław Domaniewski, Stanisław Cwynar, Witold Mrazek), pracujących pod kierunkiem inż. Gustawa Brylinga. Był to tendrzak przeznaczony do pracy na terenie aglomeracji: warszawskiej, gdańskiej i katowickiej. W okresie od 1928 do 1933 roku, w zakładach H.Cegielski Spółka Akcyjna w Poznaniu, zbudowano 122 parowozy tej serii1.

W Okresie II Wojny Światowej parowozy były eksploatowane przez koleje niemiecki, które zmieniły oznaczenie serii parowozów na 752. Okres wojny przetrwało 95 parowozów serii OKl27. Parowozy podjęły służbę na sieci PKP. Ostatnie parowozy tej serii pracowały na terenie Śląskiej oraz Centralnej DOKP1.

Zachowały się cztery parowozy serii OKl27:
OKl27-10: Parowozownia PSMK Skierniewice
OKl27-26: Stacja Muzeum w Warszawie
OKl27-27: Lokomotywowni PKP Intercity Gdynia Grabówek
OKl27-41: Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce
________________
1. Lokomotywa parowa OKl27-26. Dostępny w Internecie w https://www.stacjamuzeum.pl/pl.lokomotywa_parowa_okl27_26.html. Dostęp: 5.04.2020.
2. OKl27. Dostępny w Internecie w https://pl.wikipedia.org/wiki/OKl27. Dostęp: 5.04.2020.

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022