XUa | typ 418Vh


6 lipca 2013: Warszawa Zachodnia. Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, typ 418Vh (oznaczenie: PKP 567990 XUa, numer fabryczny: 240(4-9) XUa). Wagon, należący do ZRK – DOM w Poznaniu, wchodzi w skład pociąg do transportu odsiewek (PTO-36) - przeznaczony jest do eksploatacji tylko w zwartym składzie. Oznaczenie wagonu na burcie XUA, powinno być zapisane jako XUa (litera "A" oznacza liczbę osi i powinna być zapisane jako "a"). W przypadku wagonów służbowych i gospodarczych to dosyć często spotykany przypadek.


6 lipca 2013: Warszawa Zachodnia. Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, typ 418Vh (567990 XUa). Wagon, należący do ZRK – DOM w Poznaniu, wchodzi w skład pociąg do transportu odsiewek (PTO-36) - przeznaczony jest do eksploatacji tylko w zwartym składzie.

Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, typ 418V przeznaczony jest do przewozu materiałów sypkich i kruszyw. Rozładunek może być prowadzony na obie strony, poprzez przechylenie pudła przy pomocy cylindrów pneumatycznych (2 siłownika na każdą stronę). Podczas przechyłu pudła, mechanizm dźwignicowy otwiera burtę boczną, co powoduje grawitacyjne wysypanie się przewożonego materiału. Po rozładunku, siłowniki wymuszają powrót pudła do położenia transportowego.

Wagony typu 418Vh są wykorzystywane do prac torowych, w tym w pociągach do transportu odsiewek (do użytku wewnętrznego). W tego typu pociągach, na pudłach wagonów zamontowanymi są przenośniki taśmowe odsiewek. Na wagony - za pośrednictwem taśmociągów - transportowane są odsiewki z oczyszczarki. Rozładunek odsiewek odbywa się grawitacyjnie z boku toru, po otwarciu burty i wychyleniu pudła wagonu.

Wagon został skonstruowany przez OBRPS w Poznaniu w 1975 roku. Wagony typu 418V były produkowane w wielu odmianach (418Va, 418Vb, 418Vc, 418Vf, 418Vg, 418V) przez Zastal Zielona Góra w latach 1977-1992.

Charakterystyka wagonu typ 418Vh:
Długość wagonu ze zderzakami: 12 540 mm
Wymiary otworu ładunkowego: 10 039 x 2 668 mm
Max szerokość wagonu: 3 080 mm
Wysokość wagonu od główki szyny: 3 205 mm
Wysokość otwartego wagonu: 4 250 mm
Wysokość pudła: 1 190 mm
Kąt nachylenia pudła: 45 stopni
Max obciążenie dla max prędkości 80 km/h: 52,5 t (C)
Rozstaw czopów skrętu - 7 500 mm
Min promień łuku toru - 75 m
Pojemność pudła 31,0 m3
Masa konstrukcyjna: 27,5 t

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022