UK-25/18-269


6 lipca 2013: Dźwig układkowy (żuraw do przęseł torowych) typu UK-25/18-269 (XUa/a 269721), należący do Zakładu Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu, stoi na terenie bocznicy kolejowej przy ulicy Tunelowej w Warszawie.


6 lipca 2013: Dźwig układkowy (żuraw do przęseł torowych) typu UK-25/18-269 (XUa/a 269721), należący do Zakładu Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu, stoi na terenie bocznicy kolejowej przy ulicy Tunelowej w Warszawie.


6 lipca 2013: Dźwig układkowy (żuraw do przęseł torowych) typu UK-25/18-269 (XUa/a 269721), należący do Zakładu Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu, stoi na terenie bocznicy kolejowej przy ulicy Tunelowej w Warszawie.


6 lipca 2013: Bocznica kolejowa przy ulicy Tunelowej w Warszawie. Platforma do składowania przęseł torowych, która współpracuje z dźwigiem układkowym UK-25/18-269. Przęsła torowe po wyjęciu z torowiska są przemieszczane wzdłuż dźwigara kratownicy i składowane w pakietach po kilka przęseł na platformie.


6 lipca 2013: Bocznica kolejowa przy ulicy Tunelowej w Warszawie. Platforma do składowania przęseł torowych, która współpracuje z dźwigiem układkowym UK-25/18-269. Przęsła torowe po wyjęciu z torowiska są przemieszczane wzdłuż dźwigara kratownicy i składowane w pakietach po kilka przęseł na platformie.


6 lipca 2013: Dźwig układkowy (żuraw do przęseł torowych) typu UK-25/18-269 (XUa/a 269721), należący do Zakładu Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu, stoi na terenie bocznicy kolejowej przy ulicy Tunelowej w Warszawie.


6 lipca 2013: Dźwig układkowy (żuraw do przęseł torowych) typu UK-25/18-269 (XUa/a 269721), należący do Zakładu Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu, stoi na terenie bocznicy kolejowej przy ulicy Tunelowej w Warszawie.

Dźwig układkowy typu UK-25/18 służy do wymiany przęseł torowych. Często żurawie pracują w parach. Jeden dźwig zrywa stare przęsła torowe, a drugi układa nowe przęsła. Dźwig UK-25/18 wykorzystywany jest także do wymiany długich szyn, przeładunku przęseł torowych na wagony kolejowe, transportu przęseł torowych. Dzięki możliwości przestawienie wysięgnika, dźwig UK-25/18 może w trakcie pracy na torowisku zmienić kierunek pracy. Sterowanie pracą dźwigu odbywa się bezprzewodowo, za pomocą panelu, obsługiwanego przez operatora dźwigu.

Pociąg do wymiany przęseł torowych składa się z lokomotywy, żurawia UK-25/18, dwóch platform samojezdnych MPD i wagonów platform, wyposażonych w rolki (5-10 platform). Kratownica żurawia wyposażona jest w wyciągarki z belkami poprzecznymi, które służą do podnoszenia przęseł do góry. Przęsła o długości 25 m są podnoszone za pośrednictwem trawersu, który mocowany jest do belek poprzecznych. Po wyjęciu z torowiska, przęsła są przemieszczane wzdłuż dźwigara kratownicy i składowane w pakietach po kilka przęseł na pierwszej platformie. Następnie przęsła są przeciągane po rolkach na kolejne platformy. Układanie przęseł torowych w torowisku odbywa się w odwrotnej kolejności [1].

Oprócz żurawia UK-25/18, do wymiany przęseł torowych wykorzystywane są także dźwigi układkowe typu: UK 25/9 i UK 25/10,5 (max. udźwig odpowiednio: 9 i 10,5 t).

Dane techniczne:
Waga konstrukcyjna: 102 t
Max długość wymienianego przęsła: 25 m
Całkowita długość dźwigara kratownicy żurawia: 43,33 m
Dopuszczalny udźwig żurawia: 18 t 

Bibliografia:
[1]. Zbigniew Kędra Technologia Robót Torowych. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2015 str. 175 - 177

Komentarze

  1. Dolkom ma dwa UK. Jeden sprawny, a drugi złom stoi w bazie na Świebodzkim.

    OdpowiedzUsuń
  2. ZRK DOM odebrał niedawno dwa UK-25/18 z rewizji.

    OdpowiedzUsuń
  3. PKP stosowała dźwigi Płatow typu UK-25/9

    OdpowiedzUsuń
  4. Pracowałem lata 80.UK25 kazali robić 30 metrowe.... układanie jakoś szło, ale ZRYWKA to był ogień.. Jak się wyrwało z ziemi to wszystko fruwało. BHP haha

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszamy do komentowania i dzielenia się wszelkimi ciekawostkami dotyczącymi taboru kolejowego

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022