Seria Zaes | typ 406Ra


20 październik 2013: Czteroosiowy wagon cysterna serii Zaes, typ 406Ra  (EVN: 84 51 7889 610-4) stoi w składzie pociągu towarowego na stacji Skarżysko-Kamienna. Cysterna należy do firmy Transpol Sp. z o.o. Katowice, która zajmuje się m.in wynajmem wagonów. Wagon dzierżawiony jest przez Orlen Oil. St. mac. Stargard Szczeciński. Wagon przeznaczony jest do przewozu produktów naftowych (olej bazowy).

84
51 PL-PKPC
7889 610-4
Zaes

Wagon cysterna typ 406Ra został zaprojektowany przez ZBK "Świdnica" w 1963 roku. Producentem wagonów była Fabryka Wagonów "Świdnica" w Świdnicy. Wagon był produkowany w latach 1964-1981 (406R, 406Ra, 406Rb). 

Zbiornik wagonu oparty jest na siodłach, które przymocowane są do belek ostoi wagonu. Mocowanie zbiornika stanowią dwie pary stalowych opasek, które połączone są z ramą za pośrednictwem śrub rzymskich. Wagon (tylko 406R, 406Ra) wyposażony jest w instalację ogrzewania parowego.

Dane techniczne:
Długość wagonu: 12 340 mm
Długość ostoi: 11 100 mm
Rozstaw osi czopów skrętu: 6 800 mm
Wysokość wagonu nad główką szyny: 4 270 mm
Max. szerokość wagonu: 3 040 mm
Masa własna wagonu: 23,0 t
Ładowność wagonu: 57,0 t
Długość zewnętrzna zbiornika: 10 300 | 10 450 mm
Średnica wewnętrzna zbiornika: 2 800 mm
Pojemność zbiornika: 61,0 m3
Nadciśnienie próbne zbiornika: 0,4 MPa
Dopuszczalne nadciśnienie zbiornika: 0,15 MPa
Napełnianie zbiornika: górą DN570 mm
Zawór centralny do opróżniania: dołem DN150 mm
Trójnik rozładowczy zakończony zaworami bocznymi kulowymi: DN100 mm
Ogrzewanie cysterny parowe o pow. grzewczej 20 m2
Nadciśnienie pary grzewczej 0,5 MPa
Zawór bezpieczeństwa dwustronnego działania (nad/podciśnienie otwarcia): 0,04 / 0,15 MPa
Hamulec O-GP | Oerlikon: klockowy z zaworem E St4e
Cylinder hamulcowy: 16”
Nastawiacz klocków hamulcowych: DA-2, DRV 2A-450, DRV 2A-600
Hamulec ręczny: z pomostu wagonu
Wózek typu: 1XT, 1XT/B, 1XTa/B
Rozstaw osi zestawów kołowych wózka: 2 000 mm
Zestaw kołowy średnica: 920 lub 1000 mm
Usprężynowanie wózka: resory piórowe, jednostopniowe
Prędkość maksymalna wagonu próżnego/załadowanego: 100 km/h  / 100 km/h
Minimalny promień łuku: 75 m
Skrajnia: UIC-505-3

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022