Px48-3916


22 stycznia 2019: Parowóz Px48-3916 na terenie lokomotywowni Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej.

Parowóz Px48-3916 powstał w wyniku przebudowy parowozu Px48-1722 z toru 750 mm na tor 1000 mm. Po przebudowie zmieniono oznaczenie parowozu Px48-1722 na Px48-3916. Przebudowa została wykonana w październiku 1976 roku w ZNTK Nowy Sącz. Parowóz Px48-1722 został wyprodukowany w Chrzanowie przez Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce w 1950 roku [1]. Ostatnia naprawa główna parowozu została wykonana w 2005 roku [2].

21 stycznia 2019 roku parowóz został przywieziony na platformie samochodowej z Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w Gryficach do Piaseczna. Właściciel parowozu Stacja Muzeum podpisała z Gminą Piaseczno i Piaseczyńsko-Grójeckim Towarzystwem Kolei Wąskotorowej umowę użyczenia parowozu do 2030 roku. Głównym celem umowy jest dopuszczenie parowozu do obsługi pociągów na piaseczyńskiej wąskotorówce.

Opis stanu technicznego parowozu na koniec 2013 roku można znaleźć w dokumentach przetargowych "Remont parowozu Px48 (wąskotorowego) 3916 z tendrem Pt6X48". Przetarg został ogłoszony przez Gminę Rewal, w ramach projektu: "Rewitalizacja zabytkowej linii Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w Gminie Rewal". Przetarg został unieważniony (14.01.1014) i do realizacji remontu nie doszło.

Opis stanu technicznego parowozu i zakresu prac do wykonania [2]:

"Kocioł – skrzynia ogniowa bez widocznych odkształceń w stanie ogólnie dobrym. Gniazda wyczystkowe w stanie dobrym do regeneracji. Wnętrze walczaka pokryte jest rdzą i kamieniem kotłowym. Płomieniówki, płomienice i przegrzewacze pary do wymiany. Grubość ścian skrzyni ogniowej stojaka i walczaka bez oceny i bez pomiaru. Dymnica ogólnie w stanie dobrym, drzwi dymnicy, rury parowe w stanie dobrym. Stożek wylotowy i komin w dolnej części skorodowany do regeneracji. Pozostałe urządzenia dymnicy do wymiany. Pokrywa zbieralnika pary w stanie dobrym, śruby, nity bez uwag. Ruszt do wymiany. Ocena stanu blach stojaka, walczaka, skrzyni ogniowej, zespórek po rewizji wewnętrznej.

Urządzenia zabezpieczające pracę kotła – zawory bezpieczeństwa do regeneracji. Pozostałe urządzenia w mniejszym lub większym stopniu zużyte należy zregenerować lub wymienić na nowe. Szkła wodowskazowe należy wymienić na szkła np. Klingera (dostępne na rynku). Do wymiany zakwalifikowano odmulacze, natomiast kompletną kolumnę z zaworami parowymi do regeneracji. Otulina walczaka ogólnie w stanie dobrym. Popielniki zakraplacz popielnika parowozu do regeneracji. Zawór przepustnicy do regeneracji. Dmuchawa i inżektory do regeneracji.

Kabina – budka maszynisty – w niewielkiej części do regeneracji. Komplet okien do regeneracji. Zamknięcia i zawiasy okien czołowych do regeneracji. Podłogę należy wymienić na nową. Sprężarka kompletna do regeneracji. Układy rur – wodne, piaskowe, powietrzne w komplecie do regeneracji. Wszystkie pomosty do regeneracji. Pęknięte i zardzewiałe blachy i kątowniki należy wymienić w całości lub częściowo. Dach należy dokładnie naprawić.

Układ mechaniczny – wiązary, korbowody, panewki, krzyżulce w komplecie do regeneracji. Układ parorozdzielczy i ruchodawczy kompletny do regeneracji. Silniki parowe w stanie kompletnym - do regeneracji.Rama parowozu w stanie dobrym. Bloki maźnicze, panewki główne, ślizgi, kliny, spodki, zawory maźnicze w komplecie do regeneracji.. Szyjki osiowe w miejscu poduszek smarnych w stanie dobrym. Szpilki zwór blokowych do wymiany. Układ hamulcowy do regeneracji. zbiorniki hamulcowe zdemontować, przygotować do rewizji wewnętrznej z ciśnieniową próbą hydrauliczną.

Urządzenia dodatkowe – Wszystkie ciśnieniomierze sprawdzić, ewentualnie wymienić. Uresorowanie parowozu do regeneracji. Preska smarna z układem rurek smarnych kompletna do regeneracji. Cięgła i sworznie dołączenia parowozu i tendra w komplecie do regeneracji. Nawrotnica parowozu z wałem stawidłowym w komplecie do regeneracji. Części ukryte, czyli przepustnica, cylindry silników, tłoki, wiele innych pozostają bez oceny. Odmulacz zregenerować lub wymienić na nowy.

Tender – wnętrze tendra w przestrzeni wodnej mocno skorodowane, komplet grodzi do regeneracji. Śluzy wodne, pływaki w stanie kompletnym do regeneracji. Siatka wlewowa w stanie dobrym. Podłoga w przestrzeni węglowej w stanie dobrym. Układ hamulcowy kompletny wymaga regeneracji. Układ biegowy – zestawy kołowe w stanie dobrym. Wózki jezdne – ramy, belki bujakowe, resory w stanie dobrym do przeglądu. Resor poprzeczny w stanie dobrym."

Bibliografia:
[1]. Wciąż pod parą... Px48-3916. Dostępny w Internecie: w http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=px48-3916. Dostęp: 18.01.202
[2]: Remont parowozu Px48-3916 z tendrem Pt6X48: Usługi w zakresie napraw i konserwacji lokomotyw 2013/S 209-362532. Ogłoszenie o zamówieniu. Dostępny w Internecie: http://bip.rewal.pl/pobierz/5337. Dostęp: 18.01.2020.

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022