8 czerwca 2013: Wagon kryty serii Gbs, typ 208Kg (21 51 1554111-6 | RIV MC PKP Gbs) na stacji Warszawa Praga.
21 RIV MC
51 PKP
1554111-6
Gbs
Wagon kryty typ 208Kg to dwuosiowy wagon przeznaczony do przewozu drobnicy i towarów w stanie sypkich. W przypadku towarów w stanie sypkich załadunek może być prowadzony przez otwory w górnej części ścian bocznych. Do rozładunku mogą być wykorzystane zsypy w drzwiach. Konstrukcja wagonu została opracowana przez Zastal w 1981 roku. Wagon jest rozwinięciem konstrukcji wagonu typu 212Kd. Wagon był produkowany przez Zastal Zielona Góra (1979-1990) i przez Mostostal Słupca.
Wagony serii Gbs były masowo złomowane, głównie z powodu braku zapotrzebowania na przewóz towarów do przewozu których został zaprojektowany. Również pojawienie się na torach wagonów krytych budowy specjalnej, z otwieranymi i rozsuwanymi ścianami bocznymi, przyczyniło się do wycofania tych wagonów z eksploatacji.
W latach 2003-2004, w ZNTK Łapy wykorzystano podwozia wagonów 208Kf i 208Kg, serii Gbs do produkcji wagonów krytych budowy specjalnej, z otwieranymi ścianami bocznymi typu 217K (seria Hbikks).
Wiele typów wagonów krytych, produkowanych w tym samym czasie, co wagon typu 208Kg, charakteryzowało się bardzo podobnymi parametrami. Praktycznie, po sylwetce, trudno było te wagony odróżnić. Do tych wagonów należą wagony serii: Gbkks (208Kb), Gbkks (208Kf), Gbs (208Kd), Gbs (108Kf), Gbs (208Kg). Inne podobne: Gkk, Gbkkss budowy indyjskiej, Gkks - typy: 208Kg/M, 212K, 23K, 23K/R, 223K/1, 223K/1, CFR/G, INDIE/G.
Charakterystyka wagonu typ 208Kg:
długość: 14 020 mm
długość ładunkowa: 12 700 mm
wysokość: 4 097 mm
powierzchnia ładunkowa: 33 m2
pojemność ładunkowa dla materiałów sypkich: 80 m3
masa: 14 000 kg
min. promień łuku: 75 m
maks. prędkość: 100 km/h
Komentarze
Prześlij komentarz
Zapraszamy do komentowania i dzielenia się wszelkimi ciekawostkami dotyczącymi taboru kolejowego