Seria Faccs | typ 426Vb


29 lipca 2017: Wagon serii Faccs, typ 426Vb (33 51 6994056-6 RIV PL-SZR Faccs) stoi na torze 10 stacji kolejowej Zagnańsk, w składzie pociągu, który przygotowany był do wyjazdu na bocznicę kolejową, prowadzącą do Kopalni Wiśniówka (Eurovia Kruszywa S.A.). Właściciel wagonu: TRADE-PORT Sp. z o.o. Dysponent wagonu: SZR - Śląskie Zaplecze Remontowe sp. z o.o.

33 RIV
51 PL-SZR
6994056-6
Faccs

Z dostępnych mi dokumentów wynika, że wagon, który prezentowany jest na zdjęciu należy do typu 426Va lub 426Vb. Wg Krajowego Rejestru Pojazdów Kolejowych wszystkie wagony o numerach 33 51 6994 XXXX (w sumie 14 wagonów) należą do typu 426Va. Z informacji, które otrzymałem z firmy "Altrans" wynika, że to wagon typu 426Vb.

Wagon typu 426Vb to czteroosiowy wagon rodzaju hopper, z regulowanym wysypem tłucznia (ręczny lub pneumatyczny), z pudłem o kształcie odwróconego ostrosłupa, z otworami zsypowymi w dolnej części. Konstrukcja wagonu oparta jest na rozwiązaniu wagonu typu 402V, który został skonstruowany i produkowany w zakładach w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Wagon powstał w wyniku modernizacji wagonu 426V. Jako pierwszy powstał wagon dostosowany do przewozu nawozów. Wagon został zadaszony oraz zmieniono wysyp na dozowany. Tym samym zmienił się typ na 426Vb a seria z "F" na "T". Do przewozu nawozów zmodernizowano kilkadziesiąt wagonów typ 426V. Kolejna modernizacja polegała na przystosowaniu wagonu do przewozu tłucznia, żwiru i piasku i prac torowych. W wyniku tej modernizacji zdemontowano zadaszenie, przerobiono zsypy, aby umożliwić wysypywanie tłucznia między szyny. Nie zmieniono jednak typu. Modernizacja została zatwierdzone przez GIK. W wersji do przewozu tłucznia i prac torowych wykonano 24 wagony (20 sztuk dla PKP PLK oraz 4 szt. dla Trade Port). Przeróbki do typu 426Vb zostały wykonane i opracowane przez firmę Sarkom.

Charakterystyka wagonu typu 426Vb:
masa własna: 24,5 Mg
długość: 12 540 mm
pojemność ładunkowa: 30 m3
obciążenie max: 55,5 Mg
prędkość max: 100 km/h
typ wózka: 25 TNa
Najmniejszy promień łuku toru: 75 m

Bibliografia:
[1]. "Altrans" Koczerski I, Kobierecki Z., Miloch A., Sarzyński P. Spółka Jawna
[2]. Wyciąg z Krajowego Rejestru Pojazdów Kolejowych (NVR) [dokument elektroniczny]: https://www.utk.gov.pl/download/1/51595/WyciagzNVRIX2019.xlsx [dostęp: 7.11.2019]

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022