Seria Fa | typ 409Va


8 czerwca 2013: Warszawa Praga. Wagon towarowy serii Fa, typ konstrukcyjny 409Va (82 51 6700 197-3 | PKP Fa).

82
51 PKP
6700 197-3
Fa

Wagon serii Fa, typ konstrukcyjny 409Va to czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu materiałów sypkich (piasek, żwir, tłuczeń). Pudło wagonu przechyla się na jedną stroną. Rozładunek masy ładunkowej następuje po przechyle pudła i otwarciu klapy. Przechył pudła uruchamiany jest przy pomocy ręcznego mechanizmu. Wagony tego typu kursowały w zestawach, w których pudła wszystkich wagonów przechylały się na jedną stronę. 

Konstrukcja wagonu została opracowana w 1965 roku w ZBK Konstal w Chorzowie. Zakłady Konstal produkowały wagony typu 409V i 409Va w latach 1965-1977. Wagony tego typu były eksploatowane przez PKP. W aktualnym katalogu PKP Cargo nie ma już wagonów typu 409V i 409Va. Kilkanaście wagonów typu 409V i 409Va eksploatuje obecnie Zakład Inżynierii Kolejowej z Sandomierza.

Charakterystyka wagonu typu 409V i 409Va:
Masa własna 22 000 kg
Ładowność 57 000 kg
Długość wagonu 10 690 mm
Długość podwozia 9 450 mm
Długość wewnętrzna pudła 8 390 mm
Szerokość zewnętrzna pudła 2 630 mm
Wysokość wagonu 3 327 mm
Pojemność pudła 25 m3
max prędkość wagonu 80 km/h
rozstaw czopów skrętu: 4 800 mm
minimalny promień łuku 90 m
typ wózka: 1XTa (maźnice toczne 120x240, resory 8 piórowe).
hamulec zespolony Oerlikon z zaworem rozrządczym Est3E (średnica cylindra hamulcowego 12”, nastawiacz klocka hamulcowego SAB Da2-250)
sprzęg śrubowy 850 kN
zderzaki ze sprężynami pierścieniowymi (tarcze wypukłe o średnicy 500 mm)

Komentarze

  1. kilkadziesiąt wagonów jest intensywnie eksploatowanych w pol miedź trans

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszamy do komentowania i dzielenia się wszelkimi ciekawostkami dotyczącymi taboru kolejowego

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022