EN57AL-3007


25 czerwca 2013: EN57AL-3007 jako pociąg interREGIO Cisy, relacji Warszawa Zachodnia - Chełm (Dorohusk), odjeżdża ze stacji Warszawa Wschodnia.

Elektryczny zespół trakcyjny, który obecnie nosi oznaczenie EN57AL-3007, został wyprodukowany w 1965 roku przez Pafawag Wrocław dla jugosłowiańskich kolei (Jugoslovenske železnice). W Jugosławii nosił oznaczenie: 315.007 + 311.004 + 315.008. W 2011 roku pojazd został sprowadzony do Polski przez Urząd Marszałkowski Woj. Lubelskiego. Po modernizacji, już jako EN57AL-3007, został przekazany do eksploatacji do Lubelskiego ZPR w Lublinie (Przewozy Regionalne Sp. z o.o.). Naprawa główna w połączeniu z modernizacją została wykonana przez ZNTK Mińsk Mazowiecki [1].

Początkowo wersja EN57AL przeznaczona była dla województwa lubelskiego. Stąd litera L w nazwie pojazdu. EN57AL-3007, od początku eksploatacji na terenie Polski, jeździ w niebiesko-kremowej malaturze.

W latach 2011-2014 pociągi Przewozów Regionalnych, należące do Urzędu Marszałkowskiego woj. Lubelskiego, kursowały na trasie z Lublina (Chełma, Dorohuska) do Warszawy Zachodniej. Były to dwa pociągi interREGIO: "Bystrzyca" (w niedzielę) i "Cisy" (codziennie). Relacje tych pociągów nie były stały i ulegały pewnym zmianom w tamtym okresie.

Przez pewien czas pociąg interREGIO "Cisy" nie kursował, jak inne pociągi dalekobieżne przez stację Warszawa Centralna, a przez stacje: Warszawa Powiśle, Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota. Był wtedy jedynym pociągiem Przewozów Regionalnych korzystającym z podmiejskiej linii średnicowej (tylko w kierunku do Warszawy Zachodniej - od 9 grudnia 2012 roku). Powodem takiej sytuacji był brak miejsca na stacji Warszawa Centralna w porannym szczycie przewozowym.

Poranne pociągi IR Cisy, jadące przez stację Warszawa Śródmieście, zostały zapamiętane przez wielu pasażerów, którzy w owym czasie korzystali z warszawskich pociągów podmiejskich. Chociaż pociągi, przyjeżdżające z województwa lubelskiego, odróżniały się malaturą od pociągów KMKOL i SKMWA, to wielu pasażerów posiadających bilet okresowy Zarządu Transportu Miejskiego, wsiadało do nich. Gdy tylko zamknęły się drzwi i pociąg ruszył ze stacji Śródmieście Warszawa, kontrolerzy Przewozów Regionalnych przystępowali do akcji. Wtedy posiadacze kart miejskich dowiadywali się, że jadą bez ważnego biletu. Wezwania do zapłaty otrzymało wielu pasażerów, a o sprawie szeroko rozpisywała się warszawska prasa.

Od 2 września 2013 roku sytuacja uległa unormowaniu. Przewozy Regionalne podpisały stosowną umowę z ZTM, na mocy której bilety ZTM (dobowe, 3-dniowe, 30-dniowe, 90-dniowe i bilety seniora, ulgowe i bezpłatne) były honorowane w InterREGIO "Cisy", ale tylko na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia.

Od połowy grudnia 2014 roku pociąg IR Cisy przestał kursować do Warszawy. Obecnie pociągi PR-IR praktycznie nie przyjeżdżają do Warszawy. Ostał się tylko jeden pociąg, który kursuje z Warszawy Wschodniej do Łodzi Fabrycznej (kilka kursów dziennie w obie strony).

Przypisy:
[1]. EN57AL-3007. [Dokument elektroniczny]: https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=3&seria=47&lok=3000&numer=3007&title=EN57AL-3007 [Dostęp: 21.12.2019]

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022