8 czerwca 2017: Parowóz normalnotorowy Ty2-220, a właściwie jego wrak, stoi na terenie zajmowanym przez Koleje Mazowieckie - sekcja napraw i eksploatacji taboru w Tłuszczu. Wrak parowozu Ty2-220 stoi w narożu terenu zajmowanego przez zaplecze
techniczne Kolei Mazowieckich w Tłuszczu, tuż przy rogatce w ulicy
Przemysłowej, obok linii kolejowej nr 6. Ty2-220 pozbawiony jest prawego
silnika i cały jest zardzewiały. Prawdopodobnie stoi w tym miejscu od
2008 roku.
Parowóz, który stoi obecnie na terenie zajmowanym przez Koleje Mazowieckie - sekcja napraw i eksploatacji taboru w Tłuszczu, to Kriegslokomotive 52 1608, wyprodukowany w 1943 roku przez niemiecką fabrykę Elsässische Maschinenbau-Gesellschaft z Mühlhausen.
Po wyprodukowaniu parowóz był na stanie Deutsche Reichsbahn (1943-1945). Nosił wtedy oznaczenie 52 1608. Po zakończeniu wojny trafił do Polski na stan PKP, gdzie zmieniono mu oznaczenie na Ty2-220. W latach powojennych Ty2-220 był na stanie depo: MD Warszawa Wschodnia, MD Iłowo i MD Skierniewice. Parowóz został skreślony z inwentarza w 1989 roku. Ze Skierniewic trafił rok przed skreśleniem z inwentarza do Tłuszcza. W Tłuszczu parowóz został zaadaptowany na stacjonarne urządzenia grzewcze (prawdopodobnie jako grzejka pracował w latach 2003-2008), gdzie ogrzewał halę naprawczą.
Kilka lat temu była podjęta próba wpisania Ty2-220 do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego, ale Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków odmówił wpisania Ty2-220 do rejestru zabytków.
Właścicielem wraku Ty2-220 jest PKP Intercity S.A. Zamierzenia właściciela w stosunku do tego parowozu nie są mi znane.
Bibliografia:
[1]. Ty2-220. [Dokument elektroniczny]: http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=ty2-220 [Dostęp: 14.11.2019]
Komentarze
Prześlij komentarz
Zapraszamy do komentowania i dzielenia się wszelkimi ciekawostkami dotyczącymi taboru kolejowego