Ty2-1226


16 października 2019: Parowóz pomnik Ty2-1226 po przeprowadzonych pracach konserwatorskich. Prace zostały wykonane na jesieni 2018 roku. Koszt robót wyniósł 186 tys. zł, a ich wykonawcą byłą firma REMTEAM. Zleceniodawcą robót był powiat wołomiński. Obecnie parowóz stoi razem z tendrem. 




8 czerwca 2017: Parowóz PKP Ty2-1226 stoi w stanie rozczłonkowanym (osobno parowóz i tender) na terenie Zespołu Szkół im. K.K. Baczyńskiego przy ulicy Radzymińskiej w Tłuszczu. Ty2-1226 można oglądać zza szkolnego płotu lub z terenu szkoły (wejście z ulicy Kolejowej).

Ty2-1226 został ustawiony na terenie szkoły jako pomnik w dniu 7 sierpnia 2014. Początkowo parowóz miał trafić do Łap, które mają olbrzymie tradycje parowozowe. Jednak coś w Łapach poszło nie tak i zrezygnowano z kolejowej pamiątki. Ty2-1226 zawdzięcza pozostanie w Tłuszczu swoim radnym i chwała im za to. Parowóz został kupiony 23 maja 2014 roku przez starostwo Powiatu Wołomińskiego na przetargu zorganizowanym przez PKP S.A. (postępowanie nr: 2014-0156202, data publikacji: 2014-03-19, wyniki postępowania: 2014-05-23) i ustawiony na terenie szkoły, która jest placówką powiatową.

Ty2-1226 decyzją Nr 1003/09 z dnia 7 września 2009 roku został wpisany do Rejestru Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Ty2-1226 został zmontowany w Berlinie przez Berliner Maschinenbau AG w 1943 roku. Kocioł parowozu został wyprodukowany w 1943 roku przez Ferrum AG Kattowitz w zakładzie w Sosnowcu. Parowóz otrzymał przydział do Deutsche Reichsbahn, gdzie nosił oznaczenie 52 6083. W 1944 roku parowóz został przekazany do Rumunii na stan CFR România, gdzie dalej nosił oznaczenie 52 6083. Po roku eksploatacji na terenie Rumunii parowóz przejęli Rosjanie. Na terenie Rosji pracował w latach 1947-1962 i nosił oznaczenie TЭ-6083 (trofiejnyj ekipaż czyli sprzęt zdobyczny). W latach 1962-64 PKP dokonało zakupu 187 parowozów serii TЭ, które Rosjanie uznali za zbyteczne. Tajemnicą poliszynela było, że zakup tych parowozów odbył się na warunkach "uzgodnionych z góry". Parowozy po niewielkich przeróbkach otrzymały oznaczenie PKP od Ty2-1221 do Ty2-1407. Jak z tego wynika jednym z trofiejnych sprzedanym PKP był TЭ-6083, który w Polsce otrzymał oznaczenie PKP Ty2-1226.

W latach swojej pracy na terenie Polski (1962 - 1991) Ty2-1226 był przydzielony do parowozowni Siedlce, Warszawa Praga i Ełk. W 1991 roku Ty2-1226 został skreślony z inwentarza. Od 2009 do 2014 roku Ty2-1226 stał na terenie depo Tłuszcz, gdzie przez wiele lat pracował jako stacjonarne urządzenia grzewcze. Ostatnim miejscem postoju Ty2-1226 na stacji Tłuszcz był tor nr 36, skąd parowóz został przetransportowany na teren szkoły, gdzie się obecnie znajduje.

Bibliografia:
1. Ty2-1226. [Dokument elektroniczny]: http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=ty2-1226 [dostęp 14.11.2019].

Komentarze

Prześlij komentarz

Zapraszamy do komentowania i dzielenia się wszelkimi ciekawostkami dotyczącymi taboru kolejowego

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022