Seria Shimmns-tu | typ 718


14 grudnia 2014: Stacja Kielce Herbskie. Wagon plandekowy produkcji niemieckiej serii Shimmns, typ 718, należący do DB.

31 RIV
80 D-DB
4677 433-3
Shimmns-tu



14 grudnia 2014: Stacja Kielce Herbskie. Wagon plandekowy produkcji niemieckiej serii Shimmns, typ 718, należący do DB.

31 RIV
80 D-DB
4674 996-2
Shimmns-tu

Wagon serii Shimmns-tu, typ 718 należy do wagonów, które łączą w sobie cechy wagonów krytych i platform. Wagony tego typu zostały skonstruowane na bazie platformy, zabudowanej od czoła przez stałe ściany o konstrukcji stalowej. Przestrzeń pomiędzy ścianami zabezpieczona jest przez przesuwną, elastyczną plandekę wykonaną z materiału zapewniającego ochronę ładunku przed działaniem warunków atmosferycznych i uszkodzeniami mechanicznymi. Plandeka rozpięta jest na ruchomych, poprzecznych pałąkach. Pokrywę plandeki wyposażono w czteropunktowy mechanizm blokujący.

Plandeka wraz z pałąkami może być zsunięta - maksymalnie do ponad 1/3 powierzchni ładunkowej - co umożliwia dostęp do 2/3 powierzchni ładunkowej. Ze względu na swoją konstrukcję, wagony tego typu nazywane są wagonami plandekowymi.

Wagon Shimmns-tu 718 klasyfikowany jest jako platforma budowy specjalnej na wózkach (rodzaj - S). Wagon służy do przewozu blach w zwojach (rolkach) załadowanych w pozycji leżącej (h), z ruchomym przykryciem i stałymi ścianami czołowymi (i), 4-osiowe: dł. ład. < 15 m (mm), 4-osiowe: gr. obc. > 60 t (n), przystosowany do kursowania z prędkością 100 km/h (s),

Transport blach w rolach odbywa się w specjalnie wyprofilowanych muldach ładunkowych, które wyłożone są gumowymi matami. Rolki blach mocowane są za pomocą wyprofilowanych ramion mocujących, które uniemożliwiają przesunięcie się ładunku w trakcie jazdy pociągu. Wagon wyposażony jest w 5 muld. Rolka zabezpieczona jest w każdej muldzie przez 4 ramiona, które mogą być ustawione w zakresie od 352 mm do 2052 mm. (TU - urządzenie mocujące - TU-Festlegeeinrichtung).

Załadunek i wyładunek towarów odbywa się przy pomocy urządzeń dźwigowych lub wózków widłowych.

Projekt wagonu powstał w firmie Graaff w roku 1995. Graaff zbudował serię 100 wagonów serii Shimmns-tu 718 w 1996 roku (467 2 000 - 099).

Producenci wagonu:
467 2 000 - 467 2 099 Shimmns-tu, 1996, Graaff
467 2 100 - 467 2 199 Shimmns-tu, 1998, Costaferroviaria
467 2 200 - 467 2 299 Shimmns-tu, 1998/99, Costaferroviaria
467 2 300 - 467 2 499 Shimmns-tu, 1998/2000, Adtranz, On Rail

Charakterystyka wagonu typ 718:
Długość wagonu ze zderzakami / ładunkowa 12040 mm / 10800 mm
Szerokość ładunkowa - 2052 mm
Wysokość wagonu od główki szyny: 4275 mm
Przejazd przez łuk toru o minimalnym promieniu R35
Masa konstrukcyjna 21 700 kg
Max masa ładunku - 68 - 69 ton
Masa całkowita - 90 ton
Max nacisk na oś 22,5 tony
Hamulec Knorr KE-GP-A
Wózki typ - Y25Lsd1 - (467 2 300 - 467 2 499), Y25Lss(d) - (467 2 000 - 467 2 299)
Średnica muldy / max średnica muldy - 800 mm / 2700 mm

Bibliografia:
[1]. Shimmns-tu 718 [Dokument elektroniczny]: https://www.dybas.de/dybas/gw/gw_s_7/g718.html [dostęp 2.11.2019]
[2]. Dokumentacja obsługi, konserwacji i naprawy - On Rail GmbH Dok.-Nr.: BWID Shimmns-tu BA 718 Version 1.0: Stand 06/2018

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022