8 czerwca 2013: Wagon osobowy serii AB8nopuz, typ 163A (PL-PREG 75 51 38 71 004-0 AB8nopuz 1151) w składzie pociągu Przewozów Regionalnych, który przejeżdżał przez stację Warszawa Praga. Wagon wszedł do eksploatacji w 2012 roku, wraz z dwoma innymi wagonami tego typu.
Wagony typu 163A powstały w wyniku modernizacji wagonów typu 111A. Modernizacja została wykonana przez PESA Bydgoszcz S.A. w latach 2010-2012. Wagon typu 163A jest wagonem klasy 2, którego mniejsza część przystosowana jest do klasy 1. W wagonie jest 67 miejsc siedzących. W sumie powstało 5 wagonów typu 163A. Wszystkie na zamówienie Przewozów Regionalnych.
Modernizacja polegała na przebudowie wagonu przedziałowego (111A) na wagon bezprzedziałowy (163A):
- Okna opuszczane wymieniono na przyciemnione (nie otwierane oraz okna z uchylną częścią górną)
- Zamontowano nowe drzwi wejściowe odskokowo-przesuwne. Drzwi między-wagonowe zostały wyposażone w napęd elektryczno-pneumatyczny.
- Wnętrze wagony wykończono panelami z laminatu poliestrowo-szklanego. Wzdłuż bocznych ścian wagonu zainstalowano półki na bagaż, z wyświetlaczami zajętości miejsc.
- Wagon wyposażono w kabiny sanitarne z zamkniętym systemem ścieków oraz klimatyzację.
- W wagonie zamontowano nowe fotele wyposażone w rozkładane poręcze. Przy fotelach zamontowano gniazdka 230V, które umożliwiają zasilanie komputera oraz ładowanie akumulatorów w urządzeniach przenośnych. Każdy podróżny ma do dyspozycji rozkładany stolik, który przymocowany jest do tylnej części fotela z kolejnego szeregu.
- Wagon wyposażony jest w Internet bezprzewodowy (HOT-SPOT), cztery ekrany LCD zamocowane pod sufitem, system elektronicznych tablic informacyjnych (zewnętrzne LED i wewnętrzne LCD), system monitoringu (kamery), komputer pokładowy (czarna skrzynka), elektroniczny licznik przebiegu kilometrów.
- Przebudowano także wózki (4ANc) na typ 4ANcS oraz zmodernizowano układ hamulcowy.
Wagony typ 163A otrzymały malaturę według schematu, przeznaczonego do uruchomionej 1 czerwca 2010 roku nowej kategorii pociągów REGIOekspres. W tym dniu na tory wyjechały cztery pociągi REGIOekspres: Rzeszów – Kraków – Warszawa (Re WIELKA ORKIESTRA ŚWIĄTECZNEJ POMOCY) i Szczecin – Poznań – Warszawa (Re MEWA). W pociągach REGIOekspres obowiązywała taryfa interREGIO. W składach tych pociągów kursowały także wagony typu 161A i 162A, które zostały zmodernizowane w tym samym czasie, co wagony typu 163A. W 2010 roku do typu 163A zmodernizowano dwa wagony typ 111A. Wagon posiada dopuszczenie do przewozów międzynarodowych (RIC). Dopuszczenie do przewozów międzynarodowych ma podobno związek z tym, że wagony miały kursować w składach nowej kategorii pociągów REGIOekspres, na trasie Poznań - Berlin, ale Przewozom Regionalnym nie udało się zrealizować tego pomysłu.
Wagony typ 163A wyjechały z fabryki PESA, jako wagony przystosowane do prędkości 160 km/h. Po pierwszej rewizji zmodernizowanych wagonów obniżono ich maksymalna prędkość do 120 km/h. Wagon nie jest przystosowany do przewozu rowerów.
Wykaz wagonów typu 163A (rok produkcji / rok modernizacji):
EVN: 75 51 38 71 001-6 (1987 / 2010)
EVN: 75 51 38 71 002-4 (1987 / 2010)
EVN: 75 51 38 71 003-2 (1986 / 2012)
EVN: 75 51 38 71 004-0 (1986 / 2012)
EVN: 75 51 38 71 005-7 (1986 / 2012)
Data wydania pierwszego dopuszczenia do eksploatacji: 2011.04.29
Bibliografia:
[1]. HCP 111A. [Dokument elektroniczny]: https://pl.wikipedia.org/wiki/HCP_111A [dostęp 25.11.2019].
[2]. Wagony REGIO ekspres spółki Przewozy Regionalne. [Dokument elektroniczny]: http://inforail.pl/wagony-regio-ekspres-spolki-przewozy-regionalne_more_58862.html [dostęp 25.11.2019].
[3]. Wyciąg z Krajowego Rejestru Pojazdów Kolejowych (NVR) [dokument elektroniczny]: https://www.utk.gov.pl/download/1/51595/WyciagzNVRIX2019.xlsx [dostęp: 7.11.2019].
Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńKabiny sanitarne w pociągach to jakaś udręka. Mowa tutaj o starych wagonach bo w tych nowszych sytuacja się polepszyła. Ale jak przypomnę sobie te starsze wagony to aż ciarki przechodzą po plecach
OdpowiedzUsuń