EDK 80/3 nr 899


14 grudnia 2014: Stacja Kielce Herbskie. Kolejowy żuraw obrotowy EDK 80/3 nr 899, należący do Zakładu Świętokrzyskiego PKP Energetyka, świeżo po remoncie.  Żuraw przeszedł naprawę główną w ZNTK Oleśnica, która została zakończona w dniu 10 grudnia 2014 roku. Zdjęcia zostały wykonane cztery dni później.


14 grudnia 2014: Stacja Kielce Herbskie. Kolejowy żuraw obrotowy EDK 80/3 nr 899, należący do Zakładu Świętokrzyskiego PKP Energetyka, świeżo po remoncie.  Żuraw przeszedł naprawę główną w ZNTK Oleśnica, która została zakończona w dniu 10 grudnia 2014 roku. Zdjęcia zostały wykonane cztery dni później.

EDK 80/3 to najbardziej popularny żuraw kolejowy w Polsce. Wszystko za sprawą bardzo dużego eksportu tych urządzeń w latach 70. i 80. z byłej NRD. Obecnie tego typu żurawie są stale remontowane, w czym specjalizuje się ZNTK Oleśnica S.A. Głównymi użytkownikami tych maszyn są PLK, PKP Cargo i PKP Energetyka.

Żuraw kolejowy EDK 80/3 to największy żuraw z rodziny EDK 80. Pozostałe to EDK 80/1 i EDK 80/2. Udźwig żurawia EDK 80/3 wynosi 20 ton, a maksymalna prędkość w składzie pociągu wynosi 100 km/godz. Jeżeli żuraw transportowany jest w składzie pociągu, to dodatkowo od strony wysięgnika musi być doczepiona platforma, która pełni rolę ochrony wysięgnika żurawia. Żuraw EDK 80/3 może również poruszać się samodzielnie, ale z maksymalną prędkością 60 km/godz.

Żurawie EDK 80 używane są do prac budowlanych i załadunku towarów. Żurawie EDK 80 mogą zamiast haka mieć zamontowany czerpak. Właśnie żuraw z czerpakiem, ale EDK 80/2, jest wykorzystywany w Wolsztynie do obsługi bunkra węglowego i nawęglania parowozów.

Żurawie EDK 80 były produkowane przez zakłady maszynowe VEB Schwermaschinenbau S.M. Kirow Leipzig (od 1958 roku połączone z TAKRAF) w Lipsku (NRD). Fabryka specjalizująca się w produkcji między innymi żurawi istnieje nieprzerwanie od 1880 roku i w całej swojej historii przeszła szereg zmian własnościowych i wielokrotnie zmieniała nazwy.

Komentarze

Prześlij komentarz

Zapraszamy do komentowania i dzielenia się wszelkimi ciekawostkami dotyczącymi taboru kolejowego

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022