201Eo-003


10 lipca 2016: Lokomotywa 201Eo-003 należąca do Rail Polska stoi na czele węglarek tego przewoźnika na stacji Warszawa Wschodnia Towarowa.

201Eo-003 jest jedną z 11 zmodernizowanych lokomotyw typu 201Eg, które zostały zamówione w Pafawag Wrocław przez marokańskie koleje ONCF. Lokomotywa 201Eo-003 została wyprodukowana w 1976 roku. Na terenie Maroka jeździła z oznaczeniem E-1016.

Lokomotywy serii 201Eg zostały dostarczone do Maroka na podstawie umowy, którą z marokańskimi kolejami ONCF zawarła Centrala Handlu Zagranicznego Kolmex. W okresie od 1975 do 1976 roku Pafawag dostarczył do Maroka 23 lokomotywy typu 201Eg. W stosunku do pierwowzoru - na podstawie wymagań ONCF - w lokomotywie wprowadzono szereg zmian, m.in: stanowisko maszynisty zostało usytuowane po lewej stronie, zamontowano pantografy połówkowe. W Maroku lokomotywy otrzymały oznaczenie serii E 1000. Lokomotywy serii E 1000 prowadziły pociągi pasażerskie i towarowe.

W latach dziewięćdziesiątych ONCF rozpoczęła złomowanie lokomotyw serii E 1000 - w związku z wprowadzeniem do eksploatacjo nowych lokomotyw. W 2000 roku ONCF eksploatowało jeszcze ponad 10 lokomotyw serii E 1000. Definitywne wycofanie lokomotyw z ruchu nastąpiło w 2012 roku. W Polsce nie zapomniano o tych lokomotywach. W 2003 roku firma CTL Logistic odkupiła od ONCF trzy lokomotywy typu 201Eg: E-1003, E-1018, E-1021. Lokomotywy przeszły naprawę główną oraz zostały zmodernizowane w ZNTK Oleśnica. W 2004 roku wyjechały na polskie tory jako ET22-R001 (ex E-1003), ET22-R002 (ex E-1018), ET22-R003 (ex E-1021).

Po ośmiu latach dokonano kolejnego zakupu lokomotyw typ 201Eg w Maroku. Tym razem w zakup lokomotyw zainwestowały ZNTK Oleśnica. Sprowadzono osiem lokomotyw: E-1002, E-1006, E-1008, E-1012, E-1015, E-1016, E-1019 i E-1022. W styczniu 2012 lokomotywy przypłynęły drogą morską, na pokładzie statku, z portu Casablanca do portu Szczecin. Modernizacja lokomotyw trwała cały 2012 rok. Na przełomie 2012/2013 po modernizacji i naprawie głównej P5/1 lokomotywy były gotowe do wyruszenia na kolejowe szlaki. Sześć z tych lokomotyw zakupiła Rail Polska: 201Eo-001 (ex E-1008), 201Eo-002 (ex E-1015), 201Eo-003 (ex E-1016), 201Eo-004 (ex E-1012), 201Eo-005 (ex E-1002), 201Eo-006 (ex E-1006), a dwie P.H.U. LOKOMOTIV Bronisław Plata: 201Eo-007 (ex E-1022), 201Eo-008 (ex E-1019).

W ramach naprawy głównej P5/1 w lokomotywach zamontowano nowe pulpity maszynisty oraz klimatyzację, wymieniono reflektory na halogenowe (ZEZ), wstawiono nowe ogrzewane szyby klejone oraz elektryczne wycieraczki. Wymieniono także pantografy połówkowe na pantografy typu 160EC.

Do lokomotyw sprowadzonych z Maroka przylgnęła żargonowa nazwa Marokańczyk. Dlaczego Marokańczyk wrócił do Polski? Czyżby nie sprawdziły się w suchym i gorącym klimacie? Nic z tych rzeczy. Sprawdziły się, pracując przez ponad 20 lat. Po prostu przewoźnik zakończył ich eksploatację, a jak się teraz okazało lokomotywy będą jeszcze pracowały przez minimum 20 kolejnych lat? Po drugie, a może przede wszystkim wróciły, bo PKP Cargo nałożyło swoiste embargo na lokomotywy ET22, odmawiając swoim konkurentom na rynku przewozów towarowych w Polsce sprzedaży odstawionych Byków. Ponieważ dostosowanie marokańskich Byków do polskich warunków okazało się banalnie proste, więc skorzystano z okazji.

Jednak w lokomotywach sprowadzonych z Maroka pozostało kilka elementów, które je wyróżnia z tłumu ET22, produkowanych na polski rynek. Jednym z tych elementów jest hamulec sprężynowy na wózku.

Bibliografia:
[1]. ilostan.forumkolejowe.pl
[2]. wikipedia.org/wiki/Pafawag_201E

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022