SM42-9335


31 października 2018: SM42-9335 na stacji Kielce Herbskie.

Lokomotywa spalinowa SM42-9335 ma za sobą bogatą historię, wynikającą nie tylko z długiego okresu eksploatacji, ale także z wielu przemian, które skutkowały zmianą oznaczeń lokomotywy.

Lokomotywa SM42-9335 została wyprodukowana przez Fablok Chrzanów w 1975 roku. Opuściła fabrykę jako SP42-143 (numer fabryczny: 101D-9335/1975) i trafiła na stan PKP do MD Tłuszcz.

Lokomotywa serii SP42 (typ 101D) to przystosowana do ciągnięcia pociągów pasażerskich lokomotywa serii SM42. Produkowane w latach 1967-1978 lokomotywy (w sumie 268 sztuk) zostały wyposażone w kocioł parowy, który służył do ogrzewania składów wagonowych pasażerskich.

W 2000 roku w ZNTK Nowy Sącz lokomotywa została zmodernizowana i otrzymała nowe oznaczenie SU42-528. Modernizacja lokomotyw SP42 była wymuszona, ponieważ kotły parowe WB-5 lokomotyw SP42 cechowała duża awaryjność. Nie bez znaczenia było wycofywanie przez PKP z eksploatacji wielu wagonów pasażerskich, ogrzewanych systemem parowym. Modernizacja SP42 do SU42 polegała na przystosowaniu lokomotywy do ogrzewania elektrycznego. W tym celu, w lokomotywach zabudowano agregat prądotwórczy z silnikiem wysokoprężnym Caterpillar typu CAT3208.

W 2012 roku lokomotywa została skreślona ze stanu PKP i zakupiona przez NEWAG S.A. Nowy Sącz. W 2014 roku lokomotywa została wyremontowana i zmodernizowana. W wyniku otrzymała nowe oznaczenie SM42-700 38. Po remoncie lokomotywa została wydzierżawiona przez PKP IC.

W 2016 roku lokomotywa zostaje sprzedana firmie Przedsiębiorstwo Robót Torowych Torrems Sp. z o.o. i otrzymuje kolejne oznaczenie SM42-9335, z którym jeździ do chwili obecnej. Numeryczne oznaczenie lokomotywy nawiązuje do numeru fabrycznego, z jakim wyjechała z Fabloku lokomotywa SP42-143.

Lokomotywa SM42-9335 nosi obecnie najwyższy numer taborowy, spośród wszystkich lokomotyw SM42, eksploatowanych na terenie Polski.

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022