16 października 2017: Przed stacją kolejową Tłuszcz, pośrodku parkingu samochodowego, na sztucznie usypanym nasypie, ogrodzonym płotkiem, stoi parowóz wąskotorowy Hutnik (630 mm).
Parowóz pracował na terenie Huty Jedność w Siemianowicach Śląskich. W sumie wyprodukowano 10 takich parowozów i wszystkie pracowały na terenie Huty w Siemianowicach Śląskich. Parowóz, który możemy zobaczyć w Tłuszczu miał nadany numer Huta Jedność 5.
Początkowo parowóz ustawiony był przy skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Kościuszki, na
zbiorniku p-poż. Ponieważ lokalizacja parowozu kolidowała z budową drogi, więc 3
lata temu został ustawiony na środku parkingu samochodowego. Po wybudowaniu drogi miał
trafić na środek ronda. Rondo zbudowano, ale parowóz nie został na nim
ustawiony. Stoi na tej prowizorce, między samochodami i nikt nie wie,
czy i kiedy zmieni się lokalizacja parowozu.
Hutnik został wyprodukowano w 1958 roku w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie (nr fabryczny 2597).
Parowozy Hutnik otrzymały numery fabryczne 2593-2602. Według Bogdana Pokropińskiego produkcja parowozów nie mogła zostać zakończona, ponieważ oczekiwano
na kotły, które zostały dostarczone po dwóch latach. Wtedy nadano im nowe numery: 4004-4013/58 (jednak ta informacja wymaga weryfikacji). Stąd też można się spotkać z określeniem tego parowozu jako Hutnik 4010.
Do chwili obecnej zachowały się dwa parowozy Hutnik. Oba są własnością Stacji Muzeum (Sochaczew). Jeden znajduje się na terenie muzeum kolei wąskotorowej w Sochaczewie, a drugi został wypożyczony do Tłuszcza. Po Hucie Jedność w Siemianowicach Śląskich, na terenie której pracowały parowozy Hutnik, nie pozostał nawet najmniejszy ślad.
Parowóz na kolejowym kopczyku
OdpowiedzUsuń