Lxd2-465



Lxd2-465 to jedna z dwóch czynnych lokomotyw spalinowych, którą można zobaczyć na torach Piaseczyńsko - Grójeckiej Kolei Wąskotorowej.  Lokomotywa została wyprodukowana przez rumuńskie zakłady "23 August" obecnie FAUR (oznaczenie producenta L45H) w 1978 roku i przekazana na stan PKP. W PKP lokomotywy L45H otrzymały numer serii Lxd2 pod którymi znane są do dnia dzisiejszego. Lxd2-465 od początku swojej pracy dla PKP związana jest z piaseczyńsko - grójecką wąskotorówką.

Lxd2-465, jak wszystkie inne lokomotywy tej serii wyposażone były fabrycznie w silnik Maybach MB836Bb. Silnik Maybach był konstrukcją zawodną. W wielu lokomotywach Lxd2 w trakcie napraw rewizyjnych wymieniono silnik na Wola 71H12A, który produkowany był w Polsce na licencji firmy Henschel. Również w Lxd2-465 wymieniono silnik. Do ponownej wymiany silnika w Lxd2-465 doszło w 2009 roku. Zabudowano ponownie silnik Wola 71H12A po kapitalnym remoncie.

Obecnie lokomotywa Lxd2-465 jest użyczona przez powiat Piaseczno operatorowi Piaseczyńsko - Grójeckiej Kolei Wąskotorowej, którym jest Piaseczyńsko - Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej. Co ciekawe silnik w Lxd2-465 jest własnością operatora wąskotorówki, a lokomotywa dalej jest własnością PKP, w zarządzie powiatu Piaseczno.
/ zdjęcia z 16 lipca 2017 roku /

Komentarze

TOROWY ISSN 2719-4620



MAGAZYN TOROWY 2019 | 2020 | 2021 | 2022